دوره آموزش پداگوژی (مربیگری )چیست ؟
برای افرادی که در حوزههای آموزش و مربیگری عمل کنند، واژه پداگوژی اصطلاح آشنایی است.
در توضیح این سوال که پداگوژی چیست؟
میبایست اشاره کرد که پداگوژی نوعی سبک یادگیری جدید بوده که مورد بررسی همیشگی تدریس در سالها اخیر است. افرادی که می خواهند در امر آموزش موفق باشند و در حد مربیگری فعالیت کنند، بایستی در دورههای پداگوژی شرکت نمایند. مدرک پداگوژی به نحوه آموزش و مربیگری فرد میپردازد. با شرکت در این دورهها امکان یافتن فرصتهای شغلی متناسب با رشته مورد نظر وجود دارد.
دوره پداگوژی در جهت آموزش و بررسی اصول و روش های جدید تدریس، انواع شیوه های یادگیری، معانی مهم در تدریس و ارزیابی پیشرفت علمی، نحوه ارتباط داشتن، چگونگی طراحی برنامه درسی و مطالب آموزشی در زمان تدریس، داشتن برنامه آموزشی از استانداردهای معلمان و اساتید می باشد.
بدین منظور هر مربی یا استادی برای دریافت نتیجه بهتر از فعالیت و کار خود، بایستی پداگوژی را بگذراند و افراد می توانند از سازمان فنی و حرفه ای، کارت مربیگری را دریافت یا تمدید نمایند. داوطلبانی که این دوره را به اتمام برسانند، کارت مهارت مربوطه را دریافت میکنند و مدرک آن معتبر خواهد بود.
سرفصلها در دوره جامع آموزش پداگوژی ( مربیگری ) آموزشگاه فنی و حرفه ای بانو کافعی :
بررسی مفاهیم پایه آموزشی: هدف از دوره پداگوژی پرورش معلمها و مربیان کاربلد است. پس در قدم اول باید مفهوم آموزش اصولی را برای کارآموزان نهادینه سازیم. لذا در این سرفصل به تعریف درست آموزش، فرایند آموزشی و مفهوم پداگوژی می پردازیم. به این ترتیب کارآموز درک درستی از اهداف آموزشی در دوره های فنی و حرفه ای کسب کرده و می تواند به نقش کلیدی مربی در ارائه آموزش حرفهای بپردازد. به هر صورت در این سرفصل قرار است برای کارآموز اهمیت توجه جدی به آموزش اصولی و استاندارد نهادینه شود.
تحلیل نیاز آموزشی و نیازسنجی در آموزش: آموزشها در امتداد نیازهای آموزشی شکل می گیرند. کسی که قصد کسب مهارتی را دارد و یا می خواهد هنری را کسب کند، با نگاه در کار اساتید فن و علاقهای مختصر متوجه خواهد شد که نیاز به کسب آموزش دارد. در این بین مربیان و معلمان باید از قبل چنین پیش بینیهایی را کرده باشند و با درک نیاز آموزش هنرجویان، زمینه های درست کسب مهارت برای آنها را فراهم آورند.
در این سرفصل مربیان آینده یاد میگیرند که چطور به نیازهای آموزشی در مهارتی که دارند پی برده و این نیازها را به شکل یک دوره جامع آموزشی برای هنرجویان آینده خود تدوین نمایند. بخش کلیدی در این سرفصل توجه به روشهای نیازسنجی آموزشی است. در این روشها معیارهایی مطرح است که با درک درست این معیارها می توانیم سطح نیاز به کسب آموزش را ارزیابی کنیم. به این ترتیب میتوانیم فضای مهارتی خود را دسته بندی کرده و با اولویت دادن به بخشهای مختلف مسیر آموزش بهتری را برای کارآموزان تدوین نماییم.
طراحی دوره آموزشی: یکی دیگر از مهارتهای مربیان و معلمان طراحی یک دوره آموزشی است. اگر با یک ساختار استاندارد مواجه باشید، قطعا نیازی به تعریف دوره ندارید. اما شاید نیاز باشد که همان دورهی تعریف شده را اصلاح کنید. در عین حال شاید لازم باشد که یک دوره آموزشی را از پایه طراحی کنید. لذا باید مهارت کافی در نزد استاد برای تدوین اهداف آموزشی تا درک حیطههای یادگیری وجود داشته باشد. دوره آموزش پداگوژی به جدیت در انتقال درست این مفاهیم تنظیم شده است. به شکلی که کارآموز در انتهای دوره آموزش پداگوژی توان تحلیل تا تنظیم یک دوره آموزشی را دارد.
تدوین طرح درس: وقتی معلم و یا مربی باشید باید به دانش آموزان و یا هنرجویان خود درس بدهید. در واقع باید بتوانید مهارت خود را در قامت یک درس تنظیم کنید. اینکه چطور بتوانیم یک مهارت را به شکل یک درس تنظیم کنیم نیز از هنر های پداگوژی است. لذا در این دوره با مفاهیم طرح درس و انواع روشهای درسی آشنا میشویم. در عین حال از اصول تهیه و تنظیم طرح درس یاد خواهیم گرفت و در نهایت می توانیم به مهارت اولویت بندی در محتوای درسی را در دوره فنی و حرفهای پداگوژی بپردازیم.
به کارگیری روشهای تدریس در آموزش، بهره مندی از فناوری های آموزشی و مهارت در مدیریت کلاس نیز از دیگر سرفصلها در دوره جامع فنی و حرفه ای آموزش پداگوژی می باشند. مهارتهایی که میتوانند هر استادکاری را تبدیل به یک مربی و یا معلم کاملا مسلط و کاربلد نمایند.